Nu een uitvaart? Bel ons nu: 088 – 848 82 27
24/7 Online

Veelgestelde vragen: melden overlijden

Hoe en wanneer meld je een overlijden?

Jullie kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week een overlijden melden door te bellen naar ons speciale nummer voor overlijdensmeldingen: 088 84 88 227.

Dat kan dus ook ’s avonds en in het weekend. Uiterlijk 1,5 uur nadat je hebt gebeld, kunnen we ter plaatse zijn.

Het is handig om een aantal zaken klaar te leggen:

  • De papieren van de uitvaartverzekering als de overledene een verzekering had
  • Een geldig legitimatiebewijs van de opdrachtgever van de uitvaart en van de overledene, en eventueel het trouwboekje
  • De uitvaartwensen van de overledene als die er ergens beschreven staan
  • Het donorcodicil als dat er is

Voor de laatste verzorging kunnen jullie de volgende zaken klaarleggen:

  • Kleding (onder en bovenkleding)
  • Eventueel sieraden
  • Eventueel het kunstgebit

Wat moeten we zelf regelen?

We kunnen al het regelwerk uit handen nemen zodat jullie je helemaal kunnen richten op de overledene en elkaar. Voor de zaken die jullie zelf kunnen regelen hebben we een uitgebreide pagina met praktische tips.

Wat moeten we klaarleggen?

Het is handig om een aantal zaken klaar te leggen:

  • De papieren van de uitvaartverzekering, indien van toepassing
  • Een geldig legitimatiebewijs van de opdrachtgever van de uitvaart en an de overledene, en eventueel het trouwboekje
  • De uitvaartwensen van de overledene als die er ergens beschreven staan
  • Het donorcodicil als dat er is

Ten behoeve van de laatste verzorging kunnen jullie de volgende zaken klaarleggen:

  • Kleding (onder en bovenkleding)
  • Eventueel sieraden
  • Eventueel het kunstgebit

Kunnen we erop vertrouwen dat er iemand komt als we bellen?

Ja, voor 100%. Als je belt kunnen wij direct actie ondernemen. Is de overledene niet thuis overleden? Dan halen we de overledene op van de locatie van overlijden en brengen deze zo snel mogelijk weer thuis. Ook midden in de nacht, als jullie dat willen. Wel is het belangrijk dat een arts het overlijden heeft vastgesteld en dat de dokterspapieren klaarliggen. Eerder mogen we de overledene namelijk niet vervoeren en/of verzorgen.


Kunnen we ook 's nachts bellen?

Ja.
Als de overledene thuis is overleden, hoeven jullie niet direct de huisarts of ons te bellen (tenzij het om een onverwacht en verdacht overlijden gaat, dan kun je beter wel direct de huisarts bellen). Misschien willen jullie alleen of samen met anderen, nog enkele momenten (of enkele uren) bij de overledene doorbrengen, in alle rust, voordat ‘de buitenwereld’ zich aandient. Dit kan een waardevol eerste moment van een goed afscheid zijn. 


Als de overledene in het ziekenhuis is overleden, hou er dan rekening mee dat de overledene na het overlijden naar het mortuarium van het ziekenhuis wordt overgebracht en het ziekenhuis daarvoor mortuariumkosten in rekening brengt, wanneer de overledene niet binnen 3 uur wordt opgehaald. Willen jullie dat wij de overledene direct ophalen, dan kan dat, ook ‘s nachts. We staan 7 dagen per week en 24 uur per dag voor jullie klaar en kunnen ook ’s nachts langs komen. Bel 06-4897 4500 voor direct contact. 

Hoe snel zijn jullie ter plaatse?

We zorgen dat we binnen 1,5 uur aanwezig zijn, tenzij er extreme (verkeers)drukte is maar dan houden we jullie daarvan telefonisch op de hoogte. Wel is het belangrijk dat een arts het overlijden heeft vastgesteld en dat de dokterspapieren klaarliggen. Eerder mogen we de overledene niet vervoeren. We kunnen pas gaan rijden als de schouwarts is geweest en de dokterspapieren klaar liggen.

Coronavirus

Veelgestelde vragen over het coronavirus en uitvaarten leest u hier